واقعه هفتم تير و شهداي يزد

يك هفته پس از پيروزي انقلاب اسلامي، جمعي از ياران صادق و وفادار امام (ره) و انقلاب كه از چهره‌هاي شناخته شده دوران طولاني مبارزه عليه طاغوت بودند و همواره با جمع همفكران درد آشناي خود تلاش سازنده‌اي براي ايجاد يك تشكل صد درصد اسلامي داشتند، در 30 بهمن 1357 ، موجوديت حزب جمهوري اسلامي ايران را اعلام نمودند و اين حزب در مدت كوتاه فعاليت خود منشا تصميمات بسيار مهم كشوري بود و از آنجايي كه نيروهاي آن را همه افراد متعهد تشكيل مي‌دادند خاري در چشم دشمنان اسلام بودند و به همين دليل استكبار جهاني به فكر از ميان برداشتن آنها توسط تعدادي مزدور داخلي افتاد.

حادثه هفتم تير:

يك روز پس از سوءقصد به جان آيت ا... خامنه‌اي در ششم تير ماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقيقه شامگاه روز يكشنبه هفتم تير ماه 1360، جلسه‌اي در سالن اجتماعات دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي واقع در سرچشمه تهران برگزار شد.

افراد حاضر در جلسه نمايندگان مجلس و برخي از اعضاي هيات دولت و... بودند و بحث روز درباره تورم بود، اما عده‌اي از اعضا خواستند كه درباره انتخابات رياست جمهوري نيز صحبت شود. شهيد بهشتي جملاتش را با اين عنوان آغاز كرد:«ما بار ديگر نبايد اجازه دهيم استعمارگران براي ما مهره‌سازي كنند و سرنوشت مردم ما را به بازي بگيرند و...» اين آخرين كلمات آن بزرگوار بود كه ناگهان انفجار مهيبي روي داد و در كمتر از يك ثانيه، از سالن جلسات حزب جمهوري اسلامي جز تلي از خاك چيزي نماند.

وضعيت كشور پس از اين حادثه خيلي سخت بود. مجلس در مرز سقوط از نظر عدد قانوني قرار گرفت. رئيس شوراي عالي قضايي، دكتر بهشتي به شهادت رسيده بود و شوراي رياست جمهوري كه پس از عزل بني صدر تشكيل شد نيز مهم‌ترين عضوش را از دست داد. چهار عضو فعال كابينه و چند تن معاون وزير هم در ميان آنان بودند. حزب جمهوري كه محور تنظيم امور كشور بود، هفت عضو شوراي مركزي و دبيركلش را در يك لحظه از دست داده بود. شوراي عالي دفاع، با عزل رئيس جمهور، شهادت دكتر چمران، دكتر بهشتي و نيز با وضعيت جسماني آيت ا... خامنه‌اي حال و روز خوبي نداشت.

انفجار دفتر مركزي جمهوري اسلامي در تهران و شهادت 72 تن از برجستگان و نيروهاي لايق و كارآمد انقلاب، عكس العمل استكبار جهاني و عوامل داخل آنها در قبال بركناري بني صدر و حذف ضد انقلاب از صحنه سياسي كشور توسط مسئولين نظام اسلامي بود. عوامل اين حادثه بزرگ معتقد بودند كه در اثر كشتار مسئولان عالي رتبه، اوضاع كشور به هم مي‌ريزد و انقلاب اسلامي از بين خواهد رفت. اما با امداد الهي و با حضور معدود مردان سياسي در كنار رهبر انقلاب، اوضاع سياسي كشور دوباره كمي سامان گرفت و اين روز به خاطر شهيد بهشتي، مرد شماره اول پس از رهبر انقلاب كه رئيس قوه قضائيه بود، روز قضائيه نامگذاري شد

ودر اين جا ضمن عرض ادب به خاندان شهيدان پاكنژاد بر خود لازم ديديم شمهاي از زندگي پر بركت شهداي يزدي هفتم تير را تقديم نمائيم .

شهيد سيدرضا پاك نژاد نماينده مردم يزد

سال و محل تولد: 1303 در يزد

ميزان تحصيلات حوزه: مقدمات

ميزان تحصيلات جديد: دكتراي پزشكي عمومي

مشاغل قبل از پيروزي انقلاب: آموزگاري و مشاغل فرهنگي – رياست بهداري و رياست هيات مديره بيمارستان و گروه فرهنگي و موسسه فرهنگي




مشاغل بعد از پيروزي انقلاب: مشاغل پزشكي و فرهنگي – استادي دانشسراي عالي يزد – رئيس بهداري سازمان بيمه‌هاي اجتماعي – رئيس هيات مديره گروه فرهنگي علوي در يزد – رئيس مركز پزشكي شماره يك يزد

تاليف و ترجمه: اولين دانشگاه و آخرين پيامبر – تقويم قهقرايي دو هزار سال – مقالات متعدد در روزنامه‌ها و مجلات

نام و شغل پدر: سيدابوالقاسم - كاسب

محل دفن: يزد 

   

شهيد دكتر  سيد محمد پاكنژاد

‌سيد محمد پاكنژاد فرزند ابولقاسم، در يك خانواده ديني و علمي در يزد متولد شد و روزگار جواني را در يزد  گذراند. 

بعد از تحصيلات در يزد و تهران براي  ادامه تحصيل به لبنان و سپس به سوئيس رفت و در دانشگاه « شهر بال » سوئيس، موفق به كسب درجه دكتراي اقتصاد گرديد. 

وي طي 20 سال اقامت خود در خارج از ايران، در انجمن هاي اسلامي دانشجويان ايراني خارج از كشور حضور فعال داشت.

و در اعتصاب غذاي دانشجويان ايراني به هنگام سفر محمدرضا پهلوي به سوئيس شركت كرد. 

دكتر سيد محمد پاكنژاد  در سال 1357 به ايران بازگشت و به عضويت هيات مديره صنايع چوب و كاغذ در آمد

.    
يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا